"נמאס לי לשים את עצמי במקום השני"
זה מה שהיא אמרה לי בטלפון.
כשנפגשנו, היא אמרה: “אני יודעת שאני אלופה, אני יודעת שאני מצליחנית, אני יודעת שזה גם מה שאחרים חושבים עלי
וזה גם מה שמראות התוצאות בשטח, אבל אני כל הזמן שמה את עצמי במקום שני.
אני קודם כל נותנת לאחרים, קודם כל יוצאת לעזרתם, קודם כל הם ורק אחר כך אני מטפלת בעצמי.
וזה מטריף אותי, כי אני לא יורדת במשקל כבר המון שנים,
אני יורדת ועולה, יורדת ועולה,
אני לא מצליחה להתמיד בספורט,
לא מצליחה להתמיד באכילה הבריאה.
אני לא מצליחה להתמיד בספורט,
לא מצליחה להתמיד באכילה הבריאה.
וזה לא שאני לא יודעת מה אני צריכה לעשות!
אני יודעת טוב מאוד, אבל משום מה זה לא מצליח לי”
רמזי זהות – לזהות את נקודת הכניסה לעבודה
בכמה משפטים קצרים אלו, מטפלי IEMT יודעים לזהות בדיוק איפה נמצאת נקודת הכניסה לעבודה,
איפה הקושי של הלקוחה וגם מה עליו לעשות על מנת לעזור לה.
משפט המפתח שמרמז על הבעיה הפנימית שיש למטופלת,
היה המשפט הראשון שהיא אמרה לי בטלפון:
“אני כל הזמן שמה את עצמי במקום שני”
היה המשפט הראשון שהיא אמרה לי בטלפון:
“אני כל הזמן שמה את עצמי במקום שני”
המשפט הזה מרמז לנו על מערכת יחסים פנימית (אחת מני רבות) שקיימת אצל המטופלת.
מע’ יחסים בין “אני” – שהיא מעידה על עצמה גם: “אני אלופה, אני מצליחנית” וכד.
לבין “עצמי” – ששמים אותה תמיד במקום השני.
בעבודת זהויות של ה-IEMT אנחנו שמים לב לכל מני ‘רמזי זהות’.
אלו הם רמזים בשפה, שמטפל ה IEMT לומד לזהות, שמרמזים שאולי מסתתרת מתחת ‘הטבעת זהות’.
(חלק פנימי שנוצר בילדות, ועדיין משפיע על האדם בצורה סמויה)
לפגוש את הטבעות הזהות שלנו
תוך כדי תשאול IEMT מיוחד לגילוי ואבחון קיומן של הטבעות זהות,
המטופלת נהיתה עירה בפעם הראשונה לחלק הזה שבתוכה: “עצמי”.
המטופלת נהיתה עירה בפעם הראשונה לחלק הזה שבתוכה: “עצמי”.
הטבעת זהות מגיל הרבה יותר צעיר, שפשוט נשארה צעירה.
חלק פנימי שנשאר תקוע אי שם בעבר שלה, בזכרונות, בתת-המודע.
“עצמי” הייתה בת 7, אחות צעירה מבין 3 אחיות.
ילדה שתמיד טיפחו אותה ואמרו לה כמה היא מדהימה ומופלאה ומצליחנית.
אבל, בארוע אחד בלבד, היא הרגישה שעליה להיות 2nd best,
לשים את עצמה בצד כדי “לא לקחת את המקום של האחיות שלה”.
ושם, בגיל 7, היא לקחה החלטה וזה מה שהיא התחילה לעשות מאותו היום קדימה:
ושם, בגיל 7, היא לקחה החלטה וזה מה שהיא התחילה לעשות מאותו היום קדימה:
לשים את עצמה במקום שני.
רק שעם השנים, (כמעט 50 שנה ליתר דיוק) אותו זכרון ואותה החלטה שבוצעה בגיל 7 נשכחו,
רק שעם השנים, (כמעט 50 שנה ליתר דיוק) אותו זכרון ואותה החלטה שבוצעה בגיל 7 נשכחו,
וכל מה שנשאר הוא ההרגל הלא-מודע, “לשים את ‘עצמי’ במקום שני”.
לכולנו יש ‘הטבעות זהות’ כאלו שתקועות לנו בתת-המודע,
חלקן משפיעות יותר, חלקן לא משפיעות בכלל.
הן נוצרו בעבר שלנו, תוך כדי אירועים שונים שחווינו, בדרך כלל אירועים רגשיים משמעותיים,
חלקם היו אירועים טראומטיים וחלקם היו אירועים שבדיעבד, אנו נשפוט אותם כאירועים טפשיים, קטנים, מטומטמים וכד…
עדיין, החלטות שקיבלנו בגיל צעיר, אמונות ברמת ליבה שהוטמעו בנו, זהויות שלקחנו על עצמנו בעבר,
יצרו לנו הטבעות הזהות שמשפיעות על חיינו עד היום.
(לפעמים ההבדל בין ריפוי טראומה לפיתוח PTSD יושב על הטבעות זהות כאלה!)
חלקן משפיעות יותר, חלקן לא משפיעות בכלל.
הן נוצרו בעבר שלנו, תוך כדי אירועים שונים שחווינו, בדרך כלל אירועים רגשיים משמעותיים,
חלקם היו אירועים טראומטיים וחלקם היו אירועים שבדיעבד, אנו נשפוט אותם כאירועים טפשיים, קטנים, מטומטמים וכד…
עדיין, החלטות שקיבלנו בגיל צעיר, אמונות ברמת ליבה שהוטמעו בנו, זהויות שלקחנו על עצמנו בעבר,
יצרו לנו הטבעות הזהות שמשפיעות על חיינו עד היום.
(לפעמים ההבדל בין ריפוי טראומה לפיתוח PTSD יושב על הטבעות זהות כאלה!)
לבגר את החלקים הפנימיים – הטבעות הזהות
תוך כדי עבודת הפרוטוקול היעודי לעבודת זהויות, בעזרת תנועות עיניים ספציפיות,
יצרנו תהליך התבגרות של אותה “עצמי בת ה-7” וכך גם נוצר שינוי בהחלטות שלה.
יצרנו תהליך התבגרות של אותה “עצמי בת ה-7” וכך גם נוצר שינוי בהחלטות שלה.
פתאום מערכת היחסים בין החלק: “אני” והחלק: “עצמי” השתנתה,
ההרגשה הפנימית של “לשים את עצמה במקום השני” נעלמה,
“זה מרגיש לי מוזר, זה אחרת לגמרי” אמרה המטופלת.
כעבור שבוע היא עדכנה שהיא חזרה להתעמל ולאכול בריא,
כעבור שלושה חודשים ו- 11 קילו פחות, היא סימסה לי שהיא מתמידה בקלילות,
שהכי כיף לה לתת לעצמה את כל מה שהיא מנעה מעצמה במשך השנים.
לסיכום – דברים שעלולים לתקוע תהליך טיפולי
הרבה פעמים, תהליכי ריפוי ושינוי שאנשים רוצים לעשות לא מצליחים בגלל מערכות היחסים הפנימיות שלהם עם עצמם,
היכולת לזהות את הרמזים המעידים על כך, ולעשות דרכם ועימם עבודה היא אחת היכולות החשובות ביותר למטפלים ומאמנים מקצועיים שרוצים לקחת את עצמם לרמה הבאה שלהם.
בהכשרת מטפלים בשיטת ה-IEMT התלמידים:
- מפתחים מיומנויות מתא”ר (לזיהוי כל הרמזים השונים)
- מכירים פרוטוקולים, טכניקות וכלים שונים ליצירת שינויים פנימיים כאלו,
- ומפתחים אוזן חדה לזהות רמזים של מערכות יחסים פנימיות בעיתיות והטבעות-זהות מגבילות.
ואם גם לכם יש כאלו, אולי שווה לעשות מסע להכיר אותם.
קדימה הצלוח’ס
מיקי ברקל